tiistai 20. toukokuuta 2025

Happy students in positive school spaces: Hyvinvointia ja tulevaisuustaitoja opettelemassa Splitissä, Kroatiassa

 



Happy students in positive school spaces
- 21st century skills

Saavuimme lakosta huolimatta Splitiin vuorokautta ennen koulutuksen alkua ja kerkesimme tutustua kurssipaikkaan ja nauttia säästä.

Ensimmäinen koulutuspäivä sunnuntaina sisälsi tutustumista eurooppalaisiin kollegoihin ja alustusta koulutukseen. Meitä oli koulutuksessa osallistujia meidän lisäksi Puolasta, Virosta ja Espanjasta. Tutustuimme toistemme kouluihin ja löysimme paljon yhteneväisyyksiä. Päivä oli mielenkiintoinen.



Koulumme kansainvälisyystyön painopisteitä ovat mm. tulevaisuuden osallisuustaidot ja kansainvälisyystaidot. Tämän koulutuksen aihe on todella hyödyllinen ja osuva. Odotimme taustatietoa, teoriaa ja perusteita sekä käytännön ideoita kouluumme takasin vietäväksi kollegoille ja oppilaille. Saimme molempia roppakaupalla.

Koulutusviikolla perehdyimme tulevaisuustaitoihin ja Mindfulnessiin. Opimme paljon mindfulnessista ja photovoice-tekniikasta, joiden käyttö koulumaailmassakin on hyvin mahdollista. 



Tulevaisuustaitojen puitteissa tutustuimme 4C -teoriaan ja tutkimuksiin mielen toiminnasta. Pohdimme, kuinka tärkeitä sosiaaliset- ja vuorovaikutustaidot ovat kaikille oppilaille ja opettajille.




4C: collaboration, communication, critical thinking, creativity - yhteistyö, kommunikointi, kriittinen ajattelu, luovuus

Teimme yhdessä pienen näytelmän ja pohdimme samalla eri näkökulmia ongelmiin. 





Palauttelimme mieliimme mixed mindset ja growth mindset-ideologiaa. Totesimme, että "growth mindset" pitää sisällään ajatuksen, että oppimisessa ei ole epäonnistuttu, vaan taitoa ei ole vielä opittu "not yet". 



Keskeisimpiä tulevaisuustaitoja ovat 4C:tä: "communication, collaboration, critical thinking, creativity" eli suomennettuna vuorovaikutus-, yhteistyö-, kriittisen ajattelun- ja luovuustaidot. Näitä taitoja voi kehittää läpi peruskouluajan ja läpi eri oppiaineiden oppilaan ikä huomioiden.


Viikon aikana tutustuimme läsnäoleviin tietoisuustaitoihin eli mindfullnessiin eri ympäristöissä kuten metsässä ja museossa. Tietoisuustaitoja harjoiteltiin mm. kävellen, hengittäen, syöden ja kirjoittaen. Harjoittelimme tunnetaitoja maalaamalla, kehollisen ilmaisun kautta sekä keskustelemalla. Useimmat näistä menetelmistä on helppo ottaa osaksi kouluvuotta.

in Marjan park


Opimme myös että niin opettajien kuin vanhempienkin tulee huolehtia omasta hyvinvoinnistaan, jotta jaksaa ja pystyy olemaan läsnä lapsille/oppilaille. Myötätunto itseään kohtaan on lähtöpiste. Luovuus ja tietoinen itsemyötätunto hyvinvoinnin lähteenä ovat voimavaroja niin opettajille kuin oppilaille.

Koulutuksen antia olivat myös itsevarmuuden rakentaminen, luovuuden kehittäminen, verbaalisen kommunikaation parantaminen mm. draaman avulla.


Our trainers Tanja Giovanelli ja Ana Mladina Puljak from Platform21 really knew their area of expertise. This has been one of the best Erasmus+ courses so far. We strongly and kindly recommend their courses. And Croatia has given a great setting for this course. 

Kroatia on antanut työskentelylle mahtavat puitteet. Uudenlainen ympäristö

Osana koulutusta paikallinen historian opettaja Marin Borzic kertoi meille yhdestä Unescon maailmanperintökohteesta Diocletian palatsista keskellä Splitiä. Kierris oli hyvin vaikuttava ja paikan historia avautui meille konkreettisesti.


Kurssimme osanottajat ryhmäkuvassa Diocletian palatsikierroksen jälkeen. Kroatialla on pitkä historia eri valloittajien alla, vaikka valtio on itsessään hyvin nuori.