tiistai 8. toukokuuta 2018

Monikultuurisuus ja suvaitsevaisuus saavat voimaa historian ja taiteen ilmapiiristä




Italian kielellä kulttuuria Firenzessä

Osallistuin Firenzessä 16.-20.4. italian kieliselle kulttuurikurssille.  Kurssipaikkana Firenzen ja sen ympäristön kulttuurikohteet ovat mielenkiintoisia taidehistorian, etenkin renessanssin näkökulmasta.  Italialaisille nämä historiallisesti arvokkaat rakennukset ja taide ovat jokapäiväistä elämää.  
Firenzen keskustan katukuvaa hallitsee Santa Maria Fioren katedraali

 Aamupäivällä opiskeltiin kieltä eri tasoryhmissä ja iltapäivällä kierreltiin kohteita Firenzessä ja sen ympäristössä. Opas Maurizio, joka oli myös italian kielen opettaja puhui hyvin ymmärrettävää italiaa retkillä. 

Opiskelijoita oli Saksasta, Itävallasta ja myös Euroopan ulkopuolelta Japanista.
Kurssin järjestäjä oli Europass teachers academy.


Koulumatkalla ohitin katedraalin kapeita
sivukatuja pitkin.

Koulun välitunnit vietettiin
parvekkeella rakennuksen
sisäpihalla.





Medicien suku hallitsi Firenzeä 1400-1500 luvuilla. Tässä Cosimo de Medicin vaakuna, jossa kilpikonnan kuoressa on purje. Se symbolisoi hänen luonnettaan hallitsijana.
Hän ajatteli ja pohti asioita hitaasti (kilpikonna), mutta kun teki päätöksen, se tapahtui nopeasti (purje).












Näistä  kulttuurikohteista kertovat tarinat olivat mielenkiintoisia ja samalla sain myös käsityksen siitä, miten italialaiset itse näkevät ja kokevat omaa historiaansa. 







Noin 10 km päässä Firenzestä löytyi vielä vanhempaa asutusta. Näitä Firenzeä ympäröiviä  kukkuloita asuttivat etruskit ja roomalaiset. Fransiskaanien luostarin pihalta oli hyvä näköala alas Firenzeen. 




Firenze on kaupunki, jossa vierailee miljoonia matkailijoita vuosittain. Tämän sai tuntea jo huhtikuussa, vaikka turistisesonki ei vielä ole vilkkaimmillaan. Ihailtavaa on, kuinka monikulttuurinen ilmapiiri kaupungissa vallitsee ja kaikesta ihmisvilinästä huolimatta kaupunki vaikutti turvalliselta.

Tämän ilmapiirin innoittaman jatkan työtäni monikulttuurisuuden ja suvaitsevaisuuden eteenpäin viemiseksi. 

Co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union logo with text on the left